perjantai 29. maaliskuuta 2013

Body Geometry Fit mittaus Porvoon Pyöräkeskuksessa!

Nyt on takanapäin Body Geometry Fit mittaus Porvoon Pyöräkeskuksessa eilen aamulla. Tässä vähän ajatuksia ja selostusta tapahtuneesta.

Saavuimme Mintun kanssa jo aamukahdeksalta Porvooseen ja täytyy kyllä myöntää, että ulkoapäin ei Porvoon pyöräkeskus kovin kummoiselta näytä. Rakennus tuntuu kovia käyneen ja sitä melkein ihmetteli, että mikähän paikka tämä oikein on, kunnes pääsi sisälle ja ymmärsi kuinka täysverinen pyöräliike on kyseessä. Valikoimaa ja tarviketta löytyy aivan hurjasti ja sen päälle vielä asiantuntemusta ja hyvää asiakaspalvelua. Tämän suhteen kyllä täyden kympin liike ja suosittelen paikanpäälle käyntiä kaikille pyöräintoilijoille.

Itse BG-fit oli mielenkiintoinen kokemus. Homma aloitettiin haastattelulla, jossa kartoitettiin pyöräilyhistoriaa ja kaikenlaisia loukkaantumisia, jotka mahdollisesti olisivat voineet johtaa jalkojen tai käsien epätasapainoon tai pituuseroihin (murtumat yms.). Haastattelun jälkeen tsekattiin ensimmäiseksi istuinluiden leveys istumalla käyttöön tarkoitetulle geelityynylle. Leveyttä mun istuinluilla on sen verran, että nykyinen satula on aivan liian kapea. Meillä oli testisatula käytössä tuon mittauksen ajan ja se kyllä tuntui huomattavasti paremmalta kuin nykyinen kapea satula.





Tämän jälkeen ryhdyttiin mittailemaan venyvyyksiä jaloissa jotta tiedetään mitä asentoa ei pyöräillessä tule ylittää. Sen jälkeen sain ensimmäistä kertaa hypätä Madonnan selkään uusilla pyöräilykengilläni. Ensimmäiset pyöräilykenkäni ovat Specializedin S-Works Road. Kokeilin muutamia eri kenkiä ja nämä tuntuivat sopivan parhaiten jalkaan. Lueskelin jostain, että kenkien tuntuma jaloissa on tärkeämpi kuin malliin ja hintaan tuijottaminen ja vaikkei nämä halvimmasta päästä olleetkaan niin heti jalkaan pistettyäni ne tuntuivat parhaimmalta.

Klossien kiinnittäminen polkimiin ensimmäistä kertaa sujui helpommin, kun pyörä oli kiinni telineessä, jossa ei ole mahdollisuutta kaatua. Tässä vähän videopätkää:


Tämän jälkeen siirryttiin sitten mittailemaan sopivaa korkeutta ja etäisyyttä satulalle ja tangolle ja niissä tehtiin jonkun verran muutoksia. Mm, videokuvassa näkyvät jarrukahvat nostettiin ylemmäs, jotta niihin on mukavampi nojata ja mitä tärkeämmin jarruttaminen on huomattavasti helpompaa nyt kun ne ovat ylhäällä. Tässä Mintun ottamia otoksia mittauksista:








Voin käsi sydämellä suositella varsinkin ensikertalaismaantiepyöräilijöille tämän kaltaista palvelua. BG-fit maksoi 160e, joten ilmainen palvelu ei ole, mutta rahanarvoinen. Oikea ajoasento on vaivojen välttämiseksi (kuuleman mukaan, enhän minä vielä mitään näistä tiedä käytännössä) hyvinkin olennainen osa kokonaisuutta ja kun sen tekee koulutuksen käynyt ammattilainen lopputulos on sitäkin varmemmin optimaalinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti